Chat with us, powered by LiveChat

Fødevaregodkendte gasfjedre i rustfri 316 materiale

Teknisk tegning - Fødevaregodkendte gasfjedre i rustfri 316 materiale

Ved bestilling før 17:30 fra mandag-torsdag og fredag frem til kl. 15:15, sender vi varerne samme dag og levering forventes dagen efter, såfremt gasfjederene er på lager. Bestillinger lavet om fredagen, forventes leveret den efterfølgende mandag.

Se mængderabatter og priser ved at klikke på kurven ud for den ønskede vare.

Med sorteringssliderne nedenfor navigerer du nemt og hurtigt.

Hvad er en fødevaregodkendt gasfjeder?
 

Vores fødevaregodkendte gasfjedre er fremstillet i et stærkt rustfrit materiale (AISI 316) der kan holde til rengøringsmidler. Samtidig er olien i gasfjederen godkendt til fødevarebrug (Omnilube FGH 1046).

Gasfjederen fungerer ligesom en almindelig gasfjeder. Den yder modstand når stempelstangen presses ind i cylinderen og vil altid prøve at komme tilbage til den ubelastede længde (L2).

Den yder modstand når stempelstangen presses ind i cylinderen og vil altid prøve at komme tilbage til den ubelastede længde (L2). Vedligehold af gasfjeder Vores gasfjedre kræver ingen vedligholdelse. Faktisk må stempelstangen ikke olieres, da det kan skabe skader på pakningen mellem stempelstang og cylinder.

Vedligehold af gasfjeder
 

Vores gasfjedre kræver ingen vedligholdelse. Faktisk må stempelstangen ikke olieres, da det kan skabe skader på pakningen mellem stempelstang og cylinder. Benyttes fjederen i et beskidt miljø, kan man med fordel montere vores gummibælge til beskyttelse af stempelstangen.

Hvordan skal gasfjederen monteres?
 

Det er vigtigt at montere gasfjederen så stempelstangen (Den tynde del af gasfjederen) peger nedad i den position den opholder sig længst i. Hvis den monteres modsat, risikerer man at olien løber væk fra pakningen og levetiden dermed forkortes betydeligt.

End-fittings og beslag i syrefast rustfri materiale
 

Vi lagerfører nu også et udvalg af end-fittings og beslag i rustfri syrefast materiale AISI 316. Se mere under end-fittings eller benyt knapperne herunder.

Filtrering
Mulige filtre
Ø1 - Stempelstang diameter (mm)
Ø2 - Cylinder diameter (mm)
L1 - Slaglængde (mm) (+/- 2 mm)
F - Kraft (N)
L2 - Ubelastet lgd. ml. gevind (mm) (+/- 3 mm)
K - Kraft kvotient
G - Gevind (M)

Varer 1-10 af 935

pr. side
Sorter faldende
Se priser - Tilføj til kurv Materiale Ø1
Stempelstang diameter (mm)
Ø2
Cylinder diameter (mm)
L1
Slaglængde (mm) (+/- 2 mm)
F
Kraft (N)
L2
Ubelastet lgd. ml. gevind (mm) (+/- 3 mm)
K
Kraft kvotient
G
Gevind (M)
Varenummer Lager Teknisk tegning Læs mere 3D CAD
Rustfri 316 6.00 15.00 20.00 50.00 86.00 1.30 6.00 GFRF-6-20-50-316 GFRF-6-20-50-316
Rustfri 316 6.00 15.00 20.00 100.00 86.00 1.30 6.00 GFRF-6-20-100-316 GFRF-6-20-100-316
Rustfri 316 6.00 15.00 20.00 125.00 86.00 1.30 6.00 GFRF-6-20-125-316 GFRF-6-20-125-316
Rustfri 316 6.00 15.00 20.00 150.00 86.00 1.30 6.00 GFRF-6-20-150-316 GFRF-6-20-150-316
Rustfri 316 6.00 15.00 20.00 175.00 86.00 1.30 6.00 GFRF-6-20-175-316 GFRF-6-20-175-316
Rustfri 316 6.00 15.00 20.00 200.00 86.00 1.30 6.00 GFRF-6-20-200-316 GFRF-6-20-200-316
Rustfri 316 6.00 15.00 20.00 225.00 86.00 1.30 6.00 GFRF-6-20-225-316 GFRF-6-20-225-316
Rustfri 316 6.00 15.00 20.00 250.00 86.00 1.30 6.00 GFRF-6-20-250-316 GFRF-6-20-250-316
Rustfri 316 6.00 15.00 20.00 275.00 86.00 1.30 6.00 GFRF-6-20-275-316 GFRF-6-20-275-316
Rustfri 316 6.00 15.00 20.00 300.00 86.00 1.30 6.00 GFRF-6-20-300-316 GFRF-6-20-300-316

Varer 1-10 af 935

pr. side
Sorter faldende
Materiale

Cylinder og stempelstang: Disse rustfrie gasfjedre er lavet i rustfri AISI 316 materiale.

Olie: Olien er godkendt til fødevarebrug. (Omnilube FGH 1046)

Gas: Nitrogen N2 Std.
Atmosfærisk luft indeholder 78,09% nitrogen, og er grundlaget for produktion af nitrogen, der fremstilles ved destillation af flydende luft.
Nitrogen er lugtfri, farveløs, ugiftig, ubrændbar.

Tolerancer

Total længde (L2): +/- 3 mm

Stempelstang (L1): +/- 2 mm

Kraft (F): +/- 10 %

Datablad og 3d-cad

Ønsker du datablad i pdf eller 3d-cad tegning af fjeder i .step, .iges eller .sat format, kan de hentes gratis ved at trykke på 3d-cad symbolet ud for varenummer i tabellen.

Forklaring på varenummer

Varenumrene i Sodemann Industrifjedre A/S' sortiment er defineret ud fra gasfjedrenes mål. Se hvordan på nedenstående eksempel.
Navngivning af gasfjedre

Terminologi
Teknisk tegning - Fødevaregodkendte gasfjedre i rustfri 316 materiale
 
 
 
Ø1
=
Stempelstangsdiameter
Ø2
=
Cylinderdiameter
L1
=
Slaglængde
L2
=
Fri ubelastet længde mellem gevind
L3
=
Længde, cylinder uden gevind
G
=
Gevind
F
=
Kraft i Newton
K
=
Kraft kvotient
1 N
=
0,10197 kg
1 kg
=
9,80665 N
Kraftkurve

Kraftkvotienten er en beregningsværdi, der fortæller kraftforøgelsen/krafttabet mellem 2 målepunkter.

Kraften i en trykgasfjeder forøges, jo mere den trykkes sammen, altså stempelstangen trykkes ind i cylinderen. Dette skyldes, at gassen i cylinderen presses mere og mere sammen grundet deplacement ændringer indeni cylinderen, og derved øges trykket, der resulterer i den aksiale kraft, som stempelstangen presser.

Kraftkurve - Fødevaregodkendte gasfjedre i rustfri 316 materiale

  1. Kraft ved ubelastet længde. Når fjederen er ubelastet, giver den ingen kræfter.
  2. Kraft ved igangsættelse. Grundet en kombination af friktionskraft tillagt X antal N frembragt af trykket i cylinderen, ses tydeligt på kurven at kraften stiger relativt meget straks en gasfjeder trykkes sammen. Når friktion er overvundet falder kurven. Har fjederen været i hvile i noget tid, kan det igen kræve ekstra kræfter at aktivere gasfjederen. I nedenstående eksempel, kan man se forskellen mellem første gang og anden gang gasfjederen trykkes sammen. Bruges gasfjederen jævnligt, vil kraftkurven lægge sig op af den nederste kurve. En gasfjeder der hviler i noget tid, vil nærmere lægge sig op af den øverste kurve.
  3. Maksimal kraft ved sammentrykning. Denne kraft kan ikke rigtig bruges i konstruktionssammenhæng. Kraften opnås kun som et øjebliksbillede når det kontinuerlige tryk / vandring stopper. Så snart en gasfjeder ikke vandrer mere, vil gasfjederen forsøge at komme tilbage i startpositionen og derfor er den brugbare kraft mindre og kurven falder til punkt 4.
  4. Maksimal kraft en fjeder afgiver. Denne kraft måles i starten af gasfjederen tilbageløb. Dette viser det korrekte billede af hvor mange max kræfter en gasfjeder giver når den er stationær ved dette punkt.
  5. Kraft som gasfjederen angives med i tabeller. Efter normale standarder, angives gasfjederens styrke ud fra en måling af kraften ved de resterende 5mm vandring mod udskudt tilstand, og ved stilstand.
  6. Kraft kvotient. Kraft kvotienten er en beregningsværdi der fortæller kraftforøgelsen / krafttabet mellem værdier ved punkt 5 og punkt 4. Altså en faktor for hvor mange kræfter en gasfjeder taber ved returnering fra maksimal vandring punkt 4, til punkt 5 (max vandring udskudt – 5mm) Kraft kvotienten udregnes ved at dividere kraften ved punkt 4 med værdien ved punkt 5. Faktoren bruges også ved omvendt situation. Har man kraft kvotienten (se værdi i vores tabeller) og kraften ved punkt 5 (kraften i vores tabeller), kan kraften punkt 4 udregnes ved at gange kraft kvotienten med kraften punkt 5.
    Kraft kvotienten afhænger af volumen i cylinder kombineret med tykkelse af stempelstang og mængden af olie. Dette varierer fra størrelse til størrelse. Metaller og væsker kan ikke trykkes sammen, og det er derfor kun gassen der kan sammentrykkes inden i cylinderen.
  7. Dæmpning. Mellem punkt 4 og punkt 5 ses et knæk i kraftkurven. Det er ved dette punkt at dæmpningen starter, og dæmpning er at finde den resterende del af vandringen. Dæmpning opstår ved at olie skal sive igennem huller i stemplet. Ved at ændre kombination af hulstørrelser, mængden af olie, og olie viskositet, kan man ændre dæmpningen. Dæmpning kan / bør ikke fjernes helt, idet en helt sammenpresset gasfjeder ved pludselig fri bevægelse af stempelstang ikke vil blive dæmpet, og derved kan stempelstang skydes ud af cylinder.
Sikkerhed

Gasfjedre indeholder Nitrogen gas under højt tryk. Dette er en gasart, der ikke kan brænde/eksplodere, og den er ikke giftig at indånde. Gasfjederen må under ingen omstændigheder forsøges adskilt eller genfyldt - dette er en meget risikabel proces, grundet højt tryk! Man må aldrig prøve at brænde, punktere, klemme eller bule en gasfjeder, ej heller svejse på cylinderens overflade. Man må ikke ridse, male eller bøje stempelstangen.

Almindelige gasfjedre må ikke anvendes som sikkerhedsforanstaltning. Hvis gasfjedre kan forårsage personskade eller anden skade, skal der tages forbehold for dette med ekstra sikkerhedsforanstaltning. Hvis den konstruktion, som gasfjedre holder, kan forsage skade på personer ved en gasfjeders tab af gas, skal der etableres ekstra sikring, således personskade ikke opstår. I enkelte konstruktioner kan sikkerhedsrør til gasfjedre anvendes. Hermed sikres konstruktionen i tilfælde af pludseligt trykfald i gasfjedre. Læs mere her

Montering

Gasfjedre skal opbevares og monteres med stempelstangen pegende nedad, gerne med minimum 45 grader. Dette er vigtigt, idet denne montering sikre, at der kan løbe olie ned til den indvendige pakning, så denne forbliver smurt og ikke tørre ud.

Hvis en gasfjeder bliver monteret horisontalt eller med stempelstangen opad, vil olien løbe fra pakningen, hvilket vil gøre at den tørre ud. Dette vil på sigt forringe fuktionen og i sidste ende kan pakningen blive utæt, så gasfjederen mister kraften.

Ved enhver montering skal det sikres, at der ikke opstår sideværts udbøjning eller andre kræfter, der kan påvirke gasfjedrene på andre måder, end en fri aksial bevægelse i gasfjedrens længderetning.

Gasfjederen sidder fast

Når en gasfjeder ikke har bevæget sig et stykke tid, kan det godt kræve lidt ekstra kræfter at sætte den i gang igen. Dette er helt normalt.

Bemærk også, at man normalt ikke bare kan presse en fjeder på mere end 200N sammen med hænderne.

Benyt ikke gasfjedre som fysisk stop

Det anbefales at der i konstruktioner med gasfjedre bliver anvendt et fysisk stop, som sørger for, at gasfjederen ikke bliver overbelastet. Ved fysisk stop undgås stempelstangen at presses i bund. Med andre ord skal et stykke af stempelstangen altid være synligt. Hermed sikres gasfjederens karakteristika og optimal levetid.

1 eller 2 gasfjedre?

Hvis låget er fysisk stort og/eller tungt, anbefaler vi at man benytter 2 gasfjedre i konstruktionen. Man risikerer ellers at der opstår en skævvridning i konstruktionen. Dette kan begrænse gasfjederens funktionalitet og forkorte levetiden kraftigt. I uheldige situationer kan det ødelægge konstruktionen.

Hvis konstruktionen i forvejen har installeret to gasfjedre, anbefales det altid at udskifte begge gasfjedre på samme tid. Der kan være variation i kraften på en gammel og en ny gasfjeder og denne variation kan resultere i uønsket funktionalitet og kortere levetid.

Vedligehold

Undgå at smøre stempelstangen, da udvalget af gasfjedre er vedligeholdelsesfrit. Det er muligt at beskytte gasfjederen med gummibælg, hvis gasfjederen skal anvendes i urent miljø.

Temperatur påvirkning af kraft

Gasfjedre bliver påfyldt ved 20 °C, og startkraften er derfor målt ved 20 °C.

Gasfjederens kraft kan ændre sig med ca. 3,0-3,5% pr. 10 graders ændring af temperaturen ved påfyldning af gas. Jo koldere det er, jo svagere bliver gasfjederen.

Udvalget af gasfjedre anbefales at anvendes i temperaturer mellem -30 °C og 80 °C. Kontinuerligt anvendelse ved ydre temperaturgrænser kan medføre krafttab og kortere levetid for gasfjedere.

Levetid

Gasfjedre er designet til at udføre maksimalt 5 slag i minuttet ved 20° C. Overskrides dette, vil det medføre en opbygning af varme inden i gasfjederen der kan resultere i utætte pakdåser.

Gasfjedre vil over tid miste kraft i forhold til kraften ved montagen. Forventet krafttab over gasfjederen levetid kan være op til 10%.

Anvend altid den kortest mulige vandring, og vælg størst mulig diameter på cylinderen - dette øger holdbarheden. Lange og tynde gasfjedre vil være svagere end korte og brede gasfjedre.

Internet Explorer inkompatibilitet

Dette websted fungerer desværre ikke godt med Internet Explorer. Vi anbefaler at bruge en af nedenstående gratis browsere. Du er også velkommen til at kontakte os på tlf: 8672 0099 eller på email: [email protected]

Ophavsret © 2020 Sodemann Industrifjedre A/S. Alle rettigheder forbeholdes.