Fjedre.dk Fjaer.net Fjadrar.se Jouset.com Industriele-veren.nl Molle-industriali.it sodemann-pruziny.sk
Industrial-springs.com Ressorts-sodemann.fr Sodemann-gasfedern.de Sodemann-sprezyny.pl Muelles-industriales.es sodemann-pruziny.cz sodemann-rugok.hu
 
sodemann-springs.us sodemann-springs.us

Tekniske informationer - Gasfjedre

Materiale

Cylinder og stempelstang:
Cylinderen er malet med halvblank sort maling, og stempelstangen har fået en Plasma Nitrider behandling der gør overfladen meget slidstærk og giver den bedste rustbeskyttelse. Behandlingen kan dog ikke erstatte en decideret rustfri gasfjeder.

Olie:
Olien er en gængs smøringsolie, men er ikke godkendt til fødevarebrug. Vi kan levere gasfjedre med levnedsmiddel. Kontakt os hvis en sådan løsning ønskes.

Gas:
Gassen er nitrogen.

 
Varenummer

Gasfjedre i Sodemann Industrifjedre A/S sortiment er defineret udfra tykkelsen på stempelstangen, slaglængden samt kraften i N.

GF navn
 
Terminologi

Ø1 = Stempelstang diameter
Ø2 = Cylinder diameter
L1 = Slaglængde
L2 = Fri ubelastet længde mellem gevind
L3 = Længde cylinder uden gevind
L4 = Total ubelastet længde stempelstang med gevind
L5 = Fri ubelastet længde med gevind
LG1 = Gevind længde cylinder
LG2 = Gevind længde stempelstang
G1 = Gevind cylinder
G2 = Gevind stempelstang
R1 = Monteringsbeslag cylinder - mål fra gevind til center af fitting
R2 = Monteringsbeslag stempelstang - mål fra gevind til center af fitting
1 N = 0,10197 Kg
1 Kg = 9,80665 N

Gasfjeder nitrider
 
Vælg størrelse

Hvilken størrelse gasfjeder skal jeg vælge?

Kraft
interval
Slaglængde
interval
Stempelstang
diameter
Montering gevind
G
1-10kg / 10-100N 20-100 mm 4 mm M4
5-40kg / 50-400N 50-200 mm 6 mm M6
10-65kg / 100-650N 50-250 mm 8 mm M6
15-120kg / 150-1200N 100-400 mm 10 mm M8
15-250kg / 150-2500N 150-500 mm 14 mm M10


Valg af stempelstang diameter kan bestemmes udfra ovenstående skema.

 
Karakteristik

Gasfjedre indeholder Nitrogen gas under højt tryk. Dette er en gasart, der ikke kan brænde/eksplodere, og den er ikke giftig at indånde. Gasfjederen må under ingen omstændigheder forsøges adskilt eller genfyldt - dette er en meget risikabel proces, grundet højt tryk! Man må aldrig prøve at brænde, punktere, klemme eller bule en gasfjeder, ej heller svejse på cylinderens overflade. Man må ikke ridse, male eller bøje stempelstangen.

 
Sikkerhed, montering og anvendelse.

Almindelige Gasfjedre må aldrig anvendes som en sikkerhedsforanstaltning. Hvis en gasfjeder bliver beskadiget - eller en gasfjeder går i stykker - og derved kan forårsage personskade eller anden skade, skal der tages forbehold for dette med en ekstra sikkerhedsforanstaltning.  Såfremt den konstruktion gasfjederen holder kan forsage skade på personer ved gasfjederens kollaps, skal der etableres ekstra sikring der sikre at personskade ikke kan opstå. I andre konstruktioner kan vores sikkerhedsrør anvendes således at gasfjeder ikke kan bevæge sig hvis tryk forsvinder. Se sikkerhedsrør her : /online-shop/tryk-gasfjedre/gasfjedre-sikkerhedsroer

Gasfjedre skal opbevares og monteres med stempelstangen pegende nedad og til 45gr. i horisontalt niveau. Dette er vigtigt, idet denne montering sikrer at indvendige pakdåser vil forblive smurte af den påfyldte olie indeni gasfjederen. Hvis en gasfjeder bliver monteret horisontalt eller med stempelstangen opad, vil olien løbe fra pakdåserne, og slid med utætte pakdåser vil være resultatet af forkert montage.

Ved enhver montering skal man sikre sig at der ikke opstår sideværds udbøjning, eller andre kræfter der vil påvirke gasfjederen på andre måder end en fri axiel bevægelse i gasfjederens længderetning.

Anvend altid korteste mulige vandring, og vælg størst mulig diameter på cylinder - dette øger holdbarheden. Lange og tynde gasfjedre vil naturligvis være betydelig svagere end korte og tykke gasfjedre.

Monter altid rustfri gasfjedre, hvor gasfjederen udsættes for et fugtigt miljø eller anvendelse indenfor levnedsmiddelindustrien. Det skal dog bemærkes, at olien indeni gasfjedre ikke er levnedsmiddel godkendt. Monter derfor ikke gasfjedre direkte over produktionen, idet en slidt gasfjeder kan blive utæt så olie kan løbe ud.

Undgå at smøre stempelstangen, da fjederen er vedligeholdelsesfri. Udsæt ikke gasfjederen for vibrationer.

Gasfjedre er designet til at udføre maksimalt 5 slag i minuttet ved 20 grader. Overskrides dette, vil det medføre en opbygning af varme inden i gasfjederen der kan resultere i utætte pakdåser. Gasfjedre er designet til at holde til 30.000 bevægelser ved korrekt montage.

Det anbefales, at der i konstruktionen altid anvendes fysiske stop, som sørger for at gasfjederen ikke vil blive anvendt med belastninger, ud over det gasfjederen er konstrueret til. Gasfjederens bevægelse er kun dæmpet det sidste stykke mod stempelstangens fulde udskydelse.

Gasfjedre vil over en periode miste lidt tryk i forhold til nyt tryk ved montage. Der kan forventes et tryktab på op til 10%.

Det anbefales at man holder øje med at gasfjederens funktion svarer overens med kravene til konstruktionen. Er man i tvivl skal gasfjederen skiftes. Det anbefales at begge gasfjedre skiftes, hvis gasfjedre arbejder parvis. Variation i trykket på parvis arbejdende gasfjedre vil resultere i kortere levetid på gasfjedrene.

Vores gasfjedre arbejder bedst i temperaturer mellem -30 C og +80 C. Anvendelse ved ydre temperaturer vil give en ændret kraft og maksimal anvendelse kan ikke anbefales. Gasfjedres sammenpressede kraft er højere end kraften i udskudt position. Slutkraften Fn udregnes ved at gange startkraft med den aktuelle gasfjeders kraft kvotient. Gasfjedre bliver påfyldt ved 20 gr, og startkraften er derfor målt ved 20gr. Kraften vil ændre sig med ca. 3-3,5% pr. 10 grader. Tolerancer på udskudt længde mål er +-2mm.

 
Kraftkurve

Kraften i en tryk gasfjeder forøges jo mere den trykkes sammen, altså stempelstangen trykkes ind i cylinderen. Dette skyldes at gassen i cylinderen presses mere og mere sammen grundet deplacement ændringer indeni cylinderen, og derved øges trykket der resulterer i den aksiale kraft som stempelstangen presser.

  • 1. Kraft ved ubelastet længde. Når fjederen er ubelastet, giver den ingen kræfter.
  • 2. Kraft ved igangsættelse. Grundet en kombination af friktionskraft tillagt X antal N frembragt af trykket i cylinderen, ses tydeligt på kurven at kraften stiger relativt meget straks en gasfjeder trykkes sammen. Når friktion er overvundet falder kurven. Har fjederen været i hvile i noget tid, kan det igen kræve ekstra kræfter at aktivere gasfjederen. I nedenstående eksempel, kan man se forskellen mellem første gang og anden gang gasfjederen trykkes sammen. Bruges gasfjederen jævnligt, vil kraftkurven lægge sig op af den nederste kurve. En gasfjeder der hviler i noget tid, vil nærmere lægge sig op af den øverste kurve.
  • 3. Maksimal kraft ved sammentrykning. Denne kraft kan ikke rigtig bruges i konstruktionssammenhæng. Kraften opnås kun som et øjebliksbillede når det kontinuerlige tryk / vandring stopper. Så snart en gasfjeder ikke vandrer mere, vil gasfjederen forsøge at komme tilbage i startpositionen og derfor er den brugbare kraft mindre og kurven falder til punkt 4.
  • 4. Maksimal kraft en fjeder afgiver. Denne kraft måles i starten af gasfjederen tilbageløb. Dette viser det korrekte billede af hvor mange max kræfter en gasfjeder giver når den er stationær ved dette punkt.
  • 5. Kraft som gasfjederen angives med i tabeller. Efter normale standarder, angives gasfjederens styrke ud fra en måling af kraften ved de resterende 5mm vandring mod udskudt tilstand, og ved stilstand
  • 6. Kraft kvotient. Kraft kvotienten er en beregningsværdi der fortæller kraftforøgelsen / krafttabet mellem værdier ved punkt 5 og punkt 4. Altså en faktor for hvor mange kræfter en gasfjeder taber ved returnering fra maksimal vandring punkt 4, til punkt 5 (max vandring udskudt – 5mm) Kraft kvotienten udregnes ved at dividere kraften ved punkt 4 med værdien ved punkt 5. Faktoren bruges også ved omvendt situation. Har man kraft kvotienten (se værdi i vores tabeller) og kraften ved punkt 5 (kraften i vores tabeller), kan kraften punkt 4 udregnes ved at gange kraft kvotienten med kraften punkt 5.
    Kraft kvotienten afhænger af volumen i cylinder kombineret med tykkelse af stempelstang og mængden af olie. Dette varierer fra størrelse til størrelse. Metaller og væsker kan ikke trykkes sammen, og det er derfor kun gassen der kan sammentrykkes inden i cylinderen
    .
  • 7. Dæmpning. Mellem punkt 4 og punkt 5 ses et knæk i kraftkurven. Det er ved dette punkt at dæmpningen starter, og dæmpning er at finde den resterende del af vandringen. Dæmpning opstår ved at olie skal sive igennem huller i stemplet. Ved at ændre kombination af hulstørrelser, mængden af olie, og olie viskositet, kan man ændre dæmpningen.
    Dæmpning kan / bør ikke fjernes helt, idet en helt sammenpresset gasfjeder ved pludselig fri bevægelse af stempelstang ikke vil blive dæmpet, og derved kan stempelstang skydes ud af cylinder. 
kraft
 
 
0

Tel: 86720099 

Vi sidder klar ved telefonen for at hjælpe dig!
Mandag - torsdag: 08.00 - 16.30
Fredag: 08.00 - 15.30

Gå til kontakt siden

 

Skriv gerne til os!
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os via nedenstående formular eller skriv til sif@fjedre.dk










Vi vender tilbage hurtigst muligt!

 

Cookie oplysninger

Dette websted bruger cookies.

Ved fortsat at bruge hjemmesiden, giver du samtykke til brug af cookies.

Læs mere her...

 
Fragtpriser

B2B (Erhverv)
0-5kg: 60,00kr ex. moms
5-10kg: 77,00kr ex. moms
10+ kg: Spørg Sodemann
.

B2C (Privat m. omd.)
0-5kg: 60,00kr inkl. moms
5-10kg: 78,25kr inkl. moms
10+ kg: Spørg Sodemann
.

B2C (Privat u. omd.)
0-5kg: 30,00kr inkl. moms
5-10kg: 56,25kr inkl. moms
10+ kg: Spørg Sodemann
 
Har du fundet en fejl?
Har du spørgsmål?
Skriv til os