Fjedre.dk Fjaer.net Fjadrar.se Jouset.com Industriele-veren.nl Molle-industriali.it sodemann-pruziny.sk
Industrial-springs.com Ressorts-sodemann.fr Sodemann-gasfedern.de Sodemann-sprezyny.pl Muelles-industriales.es sodemann-pruziny.cz sodemann-rugok.hu
 
sodemann-springs.us sodemann-springs.us

Reklamationsret og garanti

Når man som privatkunde eller erhvervskunde handler hos SODEMANN INDUSTRIFJEDRE A/S, har man i henhold til loven en sædvanlig 2-årig reklamationsret, hvis der noget galt med varen. SODEMANN INDUSTRIFJEDRE A/S yder ikke nogen yderligere garanti, hvorfor du som kunde hos SODEMANN INDUSTRIFJEDRE A/S er beskyttet af en sædvanlig 2-årig reklamationsret. Ofte er det som kunde svært at kende forskel på en sædvanlig 2-årig reklamationsret og en garanti. Nedenfor forsøger vi at forklare forskellen på en sædvanlig 2-årig reklamationsret og en garanti. 

Hvis man handler som privatkunde i et EU-land, har man minimum to års reklamationsret. De enkelte EU-lande kan vælge at give en længere reklamationsret, men det kan aldrig blive mindre end to år. Det betyder, at hvis en vare går i stykker, på grund af forhold der var til stede på tidspunktet, hvor varen blev leveret til privatkunden, så kan privatkunden efter omstændighederne få penge tilbage, varen repareret eller få varen byttet. 

I dansk ret har en erhvervskunde tillige en to årig reklamationsret. Denne reklamationsret er ikke baseret på EU-lovgivning, hvorfor en erhvervskunde  i andre lande måske ikke nyder samme beskyttelse. Udenfor forbrugerkøb er det erhvervskunden, der skal bevise at varen var mangelfuld på leveringstidspunktet. 

I forbrugerkøb (privatkunder) er bevisbyrden vendt om det første halve år. Det vil sige, at sælgeren det første halve år i forbrugerkøb skal bevise, at varen ikke var mangelfuld på leveringstidspunktet. Efterfølgende, altså de næste halvandet år, er det privatkunden der skal bevise, at varen var mangelfuld, da den blev leveret. 

Hvis en privatkunde eller erhvervskunde opdager en fejl, som privatkunden eller erhvervskunden mener at sælgeren er ansvarlig for, skal privatkunden eller erhvervskunden klage til sælgeren hurtigst muligt og inden for rimelig tid efter, at privatkunden eller erhvervskunden har opdaget fejlen. 

En garanti løber sideløbende med reklamationsretten og er en service, som typisk rækker længere ud end den lovpligtige reklamationsret. En sælger yder kun en garanti, hvis sælgeren tydeligt oplyser om dette, herunder oplyser konkret hvad en sådan garanti måtte dække. Garantien vil oftest komme til udtryk ved at sælgeren garanterer, at varen har nogle konkrete egenskaber eller en minimums levetid ved almindelig brug.

Som anført indledningsvist så yder SODEMANN INDUSTRIFJEDRE A/S ikke nogen garanti, men du har som privatkunde eller erhvervskunde en sædvanlig 2-årig reklamationsret.

0

Tel: 86720099 

Vi sidder klar ved telefonen for at hjælpe dig!
Mandag - torsdag: 08.00 - 16.30
Fredag: 08.00 - 15.30

Gå til kontakt siden

 

Skriv gerne til os!
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os via nedenstående formular eller skriv til sif@fjedre.dk










Vi vender tilbage hurtigst muligt!

 

Cookie oplysninger

Dette websted bruger cookies.

Ved fortsat at bruge hjemmesiden, giver du samtykke til brug af cookies.

Læs mere her...

 
Fragtpriser

B2B (Erhverv)
0-5kg: 60,00kr ex. moms
5-10kg: 77,00kr ex. moms
10+ kg: Spørg Sodemann
.

B2C (Privat m. omd.)
0-5kg: 60,00kr inkl. moms
5-10kg: 78,25kr inkl. moms
10+ kg: Spørg Sodemann
.

B2C (Privat u. omd.)
0-5kg: 30,00kr inkl. moms
5-10kg: 56,25kr inkl. moms
10+ kg: Spørg Sodemann
 
Har du fundet en fejl?
Har du spørgsmål?
Skriv til os